Hoe stel je een brief op

brief opstellen schrijven - hoe stel je een brief op

Hoe schrijf je een brief?

hoe schrijf je een brief? Je hebt vast wel eens een goede brief nodig gehad. Een veelvoorkomend voorbeeld is de sollicitatiebrief. Er zijn flink wat regels waar je je aan moet houden bij zo’n brief. Er zijn natuurlijk verschillen tussen een bericht dat je naar je vrienden stuurt, of een brief naar zakelijke contacten. Een brief naar kennissen noemen we ook wel een informele brief en naar zakelijke contacten noemen we formele correspondentie. Er zijn echter vele verschillen. Je vraagt je nu natuurlijk af: maar hoe stel je zo’n brief op?

Hoe schrijf je een brief?

Dit is een handig stappenplan voor het opstellen van een brief:

indeling brief - hoe stel je een brief op
  1. Plaats en datum

    Voorbeelden: Amsterdam, 14 maart 2011
    Utrecht, 29 december 2011

    a) De plaatsnaam en de datum schrijf je rechtsboven (zie indeling).
    b) Zet een komma tussen de plaatsnaam en de datum.
    c) Schrijf de plaatsnaam altijd met een hoofdletter: Amsterdam, Utrecht.
    d) Schrijf de maand altijd met een kleine letter.
    e) Schrijf de datum altijd voluit. Dus niet: 14/03/’11 maar 14 maart 2011.
    f) Geen punt aan het eind zetten!
  2. Aanhef (naam van persoon aan wie je de brief schrijft)

    Voorbeelden: Beste Suzanne of Lieve Suzanne,

De aanhef kun je op allemaal verschillende manieren schrijven. Het maakt bijvoorbeeld uit hoe goed
je de persoon kent aan wie je je brief schrijft. Na de aanhef zet je altijd een komma.

  1. Inhoud
    Hierin staat wat je wilt vertellen aan de persoon voor wie je brief bedoeld is. Begin altijd met een
    hoofdletter. Denk aan hoofdletters, punten en komma’s. En let op de spelling natuurlijk!
  2. Afsluiting
    Voorbeeld: Heel veel groetjes, of Tot snel,

Met de afsluiting eindigt je brief. Na de afsluiting zet je een komma.

  1. Je naam
    Voorbeeld: Paul of Paul van der Zanden

    Onder aan je brief zet je altijd je naam. Als je iemand niet zo goed kent, zet je je achternaam erbij.
    Als je iemand wel goed kent, hoef je er niet persé je achternaam bij te zetten.

Zakelijke brief opstellen? Zo doe je dat:

Dit is een handig stappenplan voor het opstellen van een zakelijke brief:

  1. Schrijf hier je eigen adres.
    Naam + achternaam
    Straat + toevoeging

    Postcode + Stad (+land)
  2. Schrijf hier het adres van de ontvanger
    (Organisatie/bedrijf)
    Naam + achternaam
    Straat + toevoeging
    Postcode + Stad (+land)
  3. Noem hier de plaatsnaam en de voluit geschreven datum
    Plaats, dag maand jaar
  4. Noem nu het onderwerp.
    Dit kan ook een registratienummer zijn
    Betreft: …
  5. Schrijf nu de aanhef.
    Geachte heer/mevrouw
  6. Maak nu een inleiding
    Waarom schrijf je deze brief?
  7. Schrijf nu de inhoud
    Maak duidelijk wat je de lezer wil uitleggen of mee wil delen
  8. Schrijf het slot
    Stel een vraag of vraag om spoedig antwoord
  9. Sluit af
    Met vriendelijke groeten, … of Hoogachtend, …
    (handtekening)

Brief schrijven tips

Hier zijn nog een paar tips voor het schrijven van een zakelijke brief of e-mail:

  • Houd uw brief beperkt tot één pagina en vermijd te veel in detail te treden.
  • Vermijd het in detail beschrijven van een negatieve ervaring (bijvoorbeeld zoals bij een klacht of een motivatie).
  • Wanneer u specifieke omstandigheden beschrijft die zich op een datum en plaats hebben voorgedaan, wees dan nauwkeurig.
  • Het is ook nuttig om in je e-mail begeleidende brief een conclusie op te nemen die uitlegt waarom de geadresseerde je bericht zou moeten lezen.
  • Beschrijf in uw bericht precies wat je van de geadresseerde wil en verwacht.
  • Laat zo nodig iemand anders uw brief lezen voordat je hem verstuurt en wijs hem of haar om extra op deze tips te letten bij het beoordelen.

Hoe stel je een brief op: meer tips

[infonu keyword=aanhef output=3]