Hoe werkt adverteren op de radio?

adverteren op de radio met radioreclame

Hoe werkt adverteren op de radio?

Wekelijks luisteren miljoenen mensen naar de verschillende Nederlandse radiozenders, zoals Radio 538, Radio 10 en Sky Radio. Dit gebeurt zowel thuis, als in de auto en op het werk. Wanneer bedrijven op de radio adverteren, zullen ze logischerwijs een hoop mensen bereiken. Hierdoor is het dan ook erg effectief om reclame te maken op de radio.

Waarom kiezen voor radioreclame?

Naast het grote bereik zijn er meer redenen waarom het uitzenden van reclame op de radio erg effectief kan zijn, namelijk:

  • Een reclamespotje kan tot de verbeelding spreken, wat ervoor zorgt dat het bij mensen sneller blijft hangen.
  • Reclame op de radio wordt daarnaast bijna nooit uitgezet, terwijl reclame op de televisie vaak wordt doorgespoeld.
  • Radiozenders hebben vaak allemaal een eigen doelgroep, waardoor je heel gericht reclame kan maken.
  • Radiocommercials zijn tevens een stuk goedkoper dan commercials die op de televisie worden uitgezonden. Het grootste voordeel hiervan is dat je met hetzelfde budget veel meer mensen bereikt, dan als je de reclame op de televisie laat uitzenden.

Breng jouw boodschap op een goede manier over

Er komt bij een goede radiocommercial meer kijken dan alleen een verkooppraatje houden voor jouw bedrijf. Het is erg belangrijk dat je de boodschap op een bepaalde manier overbrengt, zodat er emotie en sfeer bij komt kijken. Waar je bij een tv-commercial ook beeld erbij kan gebruiken, zal je het bij een reclamespotje op de radio alleen met jouw stem moeten doen. Er zijn verschillende aspecten waar een goede reclamespot aan moet voldoen.

Allereerst is de lengte van belang. Gemiddeld genomen zijn reclamespotjes twintig seconde lang, het is namelijk belangrijk dat ze langer zijn dan tien seconde en niet langer duren dan een halve minuut. Duurt de reclame wel langer dan dertig seconde, dan loop je het risico dat de luisteraar niet meer aandachtig zal luisteren.

Wanneer een luisteraar naar radio recalme aan het luisteren is, wil je niet jouw product of dienst te veel opdringen. Het is belangrijk dat het onthouden wordt, maar als je teveel overdrijft zal dat juist averechts werken. Zorg ervoor dat de boodschap op een subtiele manier duidelijk gemaakt wordt en dat de toon van de commercial past bij het bedrijf wat gepromoot wordt.

De kosten van een reclamespotje

Het is lastig om eenduidig antwoord te geven op de vraag: wat kost reclame op de radio? Er zijn namelijk een heleboel factoren afhankelijk van de prijs die je ervoor moet betalen. Zo hangt het onder andere af van de lengte van de spot, het aantal reclamespots per dag en de uitzendperiode. Je betaalt bijvoorbeeld meer als je rond de feestdagen reclame wilt maken, daarentegen is januari een goedkopere maand.

Elk radioprogramma krijgt een zendtijd toebedeeld en daarnaast hebben de diverse zenders een verschillend bereik. Je betaalt meer voor een zender die meer luisteraars heeft, aangezien je dan ook meer winst kan behalen uit de reclame. In de ochtend is jouw bereik vaak groter, omdat er dan meer mensen naar de radio luisteren. Dit is dan ook een duurder moment om te adverteren.

Reclame is voor radiostations de voornaamste bron van inkomsten. Dit geldt met name voor commerciële zenders, aangezien publieke zenders ook deels een vergoeding krijgen van de overheid. Naast de inkomsten voor reclamespotjes, wordt er ook reclame gemaakt op de website van een radiozender en kunnen bedrijven evenementen sponsoren die door een radiostation georganiseerd wordt.

In principe kan je ervan uitgaan dat je minimaal rond de € 1.000 tot € 2.000 betaalt voor een reclamespot. Deze kosten lopen al snel op wanneer je kiest voor een dure zendtijd of wanneer je een lange tijd wilt adverteren.

Kortom, de kosten van een radiocommercial zijn afhankelijk van de volgende punten:

  • De lengte van het spotje;
  • De uitzendtijd en uitzendperiode;
  • Hoeveelheid commercials per dag;
  • Het bereik van de radiozender;
  • Hoeveel dagen of weken je wilt uitzenden.