Waarom je kennis van online marketing moét hebben

Waarom je kennis van online marketing moét hebben

Je ontkomt er niet meer aan: online marketing is de standaard geworden. Bedrijven en klanten zitten in groten getale op het internet. Wil jij ook zichtbaar zijn, gevonden worden, en omzet maken? Dan moét je tegenwoordig kennis van online marketing hebben. Hoe meer, hoe beter. Want welke soort online marketing je ook gebruikt, het werkt alleen met de juiste kennis, tools en strategie. Heb je dit in de vingers, dan ligt de wereld aan je voeten.

Welke vormen van online marketing zijn er allemaal?

Je kunt je in allerlei vormen van online marketing verdiepen. Dit zijn de bekendste en belangrijkste: 

  • Met Zoekmachine Optimalisatie (SEO) verbeter je de content, techniek en linkbuilding van websites. Zo komen websites hoger in de organische zoekresultaten van Google
  • Met Search Engine Advertising maak je advertenties voor de ‘betaalde zoekresultaten’, bovenin Google. Hiermee zorg je direct voor zichtbaarheid en verkeer naar websites
  • Met E-mailmarketing verzamel en benader je klanten op de juiste manier, op de juiste momenten
  • Met Social Media Marketing trek je snel en gericht bezoekers aan vanaf de verschillende social-mediakanalen

Wat moet je kunnen als online marketeer?

Ga je je verdiepen in SEO, SEA, Social Media, of een andere soort online marketing? Dan wil je alles van je vakgebied afweten. Je wilt de tools kennen, hoe je deze inzet, en hoe je je klanten optimaal adviseert. Zo heeft je werk zin, én toekomst. Veel online marketeers doen die kennis op in de praktijk, veelal met hulp van ervaren collega’s. Wil jij je ook zo ontwikkelen, dan profiteer je vooral van online marketing trainingen op basis van praktijkoefeningen. Zo leer je sneller en onthoud je alles beter. Zo word ook jij een echte online marketeer.

Wat zijn de voordelen van online marketing?

In tegenstelling tot kranten, televisie en radio is online marketing heel direct. Je doelgroep is bovendien groter, omdat tegenwoordig iedereen op internet zit. Hierdoor bereik je ook zeer specifieke doelgroepen. De resultaten van je werk zijn bovendien meetbaar. Je kunt precies (laten) zien wat je werkt heeft opgeleverd. Daarnaast blijft online content veel langer en vaker zichtbaar. Ook handig: je kunt eindeloos veel kennis over online marketing opdoen. Je zult zien dat je steeds meer een echte specialist wordt.

Wat zijn de nadelen van online marketing?

Heeft online marketing ook nadelen? Jazeker, en die zie je vaak. Zo kunnen de budgetten van Google Ads campagnes torenhoog worden in branches met sterke concurrentie. Je moet dan van goeden huize komen om iets bereiken en behouden. Is je budget hiervoor eenmaal op, dan verdwijnt ook meteen weer je zichtbaarheid. Maar ook op het gebied van SEO, Social Media en E-mailmarketing verdwijnt iedere investering, als er geen goede strategie en voorbereiding aan vooraf ging. Met andere woorden: jouw kennis maakt het verschil.

TIP: Klik als je opzoek bent naar een online marketing bureau uit Limburg op deze link. Marketing bureau Blauwr helpt jou aan kennis of aan resultaat.