De SEO trends voor 2023

seo trends 2023 - seo

De SEO trends voor 2023

Het blijft een uitdaging om je organisatie goed onder de aandacht te krijgen. Hoe zorg jij er nou voor dat mensen als eerste bij jou uitkomen als ze op zoek zijn naar een onderwerp dat met jouw doelgroep te maken heeft? SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, blijft hierbij een belangrijke tool om in te zetten. Echter, de ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel en zijn soms niet bij te houden. We vertellen je dan ook graag meer over de SEO trends voor 2023.

1. AI inzetten voor meer onderzoek en inzichten in je doelgroep

Het is een onderwerp waar het de laatste tijd veel over gaat: AI (oftewel Artificial Intelligence) en dan vooral de mogelijkheid om gericht vragen te stellen aan speciale AI-chatbots. Vraag bijvoorbeeld aan een dergelijke chatbot wat de interesses zijn van jouw doelgroep in jouw regio en je krijgt meteen een duidelijk antwoord. Daarnaast kan AI je helpen om meer inzicht te krijgen in je doelgroep. Dit gaat dan weer door middel van data-analyse en machine learning. We geven je een paar voorbeelden:

  • Het analyseren van gedrag en interesses van je doelgroep op sociale media
  • Het analyseren van zoekgedrag op je website
  • Het voorspellen van klantgedrag op basis van eerdere aankopen

AI maakt van deze gegevens een analyse, die jij dan weer gebruiken kan om gerichter te communiceren met je doelgroep, maar ook om je aanbod beter af te stemmen op wat jouw (potentiele) klanten wensen.

2. Lokale SEO voor meer lokale zichtbaarheid

Wanneer jij een bedrijf hebt dat op lokaal niveau actief is, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat juist de doelgroep in jouw regio je weet te vinden. Stel: je hebt een bedrijf in Noord-Holland, dan zit je er niet op te wachten om gevonden te worden door mensen in Limburg. Een marketing bureau in Amsterdam kan jou helpen om je SEO-activiteiten op de juiste mensen af te stemmen.

We geven je een voorbeeld. We gaan er hierbij even vanuit dat je een bedrijf hebt in Amsterdam. Veel mensen maken bij het zoeken gebruik van hun mobiele telefoon. Als ze dan onderweg zijn en een winkel of restaurant zoeken in de buurt van waar ze zich op dat moment bevinden, dan is het van vitaal belang dat jouw bedrijf goed te vinden is. Zo word je dan bijvoorbeeld vermeld in Google Maps, waardoor je direct kan worden gevonden. Dit gaat natuurlijk ook op voor andere soorten bedrijven. Door lokale SEO in te zetten, kan je jezelf daarbij ook nog eens onderscheiden van concurrenten in je omgeving en zo meer klanten aantrekken.

3. Linkbuilding blijft belangrijk

Linkbuilding is nog steeds een belangrijke factor voor SEO. Dit komt doordat zoekmachines als Google de populariteit van een website blijven bepalen aan de hand van de hoeveelheid links die naar een bepaalde site linken. De kwaliteit van deze inkomende links is daarbij natuurlijk ook belangrijk. Heb jij aandacht besteed aan linkbuilding, dan kan dit resulteren in een hogere positie in zoekresultaten. We hoeven je niet te vertellen waarom dat belangrijk is…

4. Zorg dat je content relevant is en blijft

Google neemt nog een aantal andere factoren in overweging bij het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten. Onderwerp relevantie of topic authority is een van de belangrijkste factoren. Google analyseert de inhoud van je site om te bepalen of de door jou geplaatste inhoud relevant is voor een zoekopdracht. Is dit het geval, dan krijgt je website een hogere positie in zoekresultaten krijgen. Daar komt bij dat bezoekers je site hoger waarderen als ze daadwerkelijk iets hebben aan de informatie die je aanbiedt. Ze gaan dan vaker bij je terugkomen.

5. Bonus: Google’s eigen E-E-A-T

Niet vergeten, Google heeft een eigen formule voor het beoordelen van de waarde van een website: E-A-T. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Oftwel: heb jij verstand van zaken, ben je een authoriteit in je vakgebied en is jouw informatie betrouwbaar? Een zoekmachine marketing bureau in Amsterdam kan je hier meer over vertellen. Daar komt dit jaar nog een belangrijke factor bij: Experience. Het gaat hierbij om kennis en ervaring over het onderwerp, zoals een review van het daadwerkelijk gebruik van een product, het daadwerkelijk hebben bezocht van een plaats of het communiceren van wat een persoon heeft ervaren.

Google Quality Guideline EEAT
Bron: Google Quality Guidelines