Hoger in Google komen: hoe doe je dat?

Hoger in Google komen: hoe doe je dat?

Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden als je hoog in Google wilt scoren, maar sommige zijn belangrijker dan andere. Hieronder volgen de essentiële stappen die je moet nemen als je een betere positie in de Google-zoekresultaten wilt krijgen. Je kan natuurlijk ook direct de hulp inschakelen van een online marketing bureau. Want zij zijn immers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Google. Zo kun jij je bezighouden met de ‘business’ terwijl door SEO nieuwe klanten zich snel zullen melden.

Hoe werkt Google?

Met behulp van bots scant Google een website, indexeert het alle informatie op de pagina, of het nu afbeeldingen of tekst is. De informatie wordt vervolgens gebruikt om te bepalen waar de website over gaat.

Wanneer iemand op een specifiek trefwoord of een specifieke woordgroep zoekt, koppelt Google de zoekopdracht aan miljoenen eerder geïndexeerde websites. Als het materiaal op je website overeenkomt met wat een zoeker zoekt, heeft jouw pagina een goede kans om te ranken voor die zoekopdracht. Als dat niet het geval is, verwacht dan niet bovenaan of zelfs op pagina één te staan.

Publiceer relevante, gezaghebbende content

Kwalitatieve, gezaghebbende content (dat wil zeggen, jouw inhoud is uniek, goed onderbouwd en een bron voor anderen) is de belangrijkste drijfveer voor jouw ranking in zoekmachines. Er is geen vervanging voor goede content.

Inhoud van hoge kwaliteit die speciaal voor de beoogde gebruiker is gemaakt, verhoogt het siteverkeer, wat de autoriteit en relevantie van je site verbetert. Verfijn je schrijfvaardigheid op het web en presenteer jezelf als een autoriteit op het gebied van het onderwerp waarover je schrijft.

Identificeer en richt je op een specifieke zoekwoordgroep voor elke gezaghebbende inhoudspagina op je website. Bedenk hoe je lezer naar die specifieke pagina zou kunnen zoeken met de juiste zoektermen.

Als je met jouw website wilt ranken voor meerdere zoekwoorden, moet je een aparte webpagina maken voor elke zoekwoordgroep waarop je je richt.

Zoekwoorden verwerken

Naast pagina-URL, paginatitel en koppen, is inhoud het meest van invloed op de rangschikking van zoekmachines. Herhaal je zoekwoorden meerdere keren op de pagina, een of twee keer in de openings- en slotparagrafen en nog twee tot vier keer in de resterende inhoud. Wees uniek en een autoriteit in je werkgebied. Strategisch linken naar relevante bronnen en aanvullende informatie, zowel binnen de brede website van jouw organisatie als zelfs naar andere websites die nuttig zijn.

Vergeet niet om vet, cursief en andere tags te gebruiken om deze trefwoordzinnen te benadrukken, maar overdrijf het niet. Je wilt toch dat jouw taal en schrijfstijl natuurlijk leest. Offer nooit goed schrijven op voor SEO. De beste pagina’s zijn geschreven voor de gebruiker, niet voor de zoekmachine.

Concentreer je op rangschikkingsfactoren

Als je hoger in Google wilt scoren, moet je hun methode begrijpen om te bepalen wie nummer één is en wie nummer 100! Google gebruikt bots om pagina’s te ontdekken, scannen en te indexeren. Elke pagina wordt beoordeeld op hoe nuttig en uniek Google deze vindt. Google gebruikt vervolgens een algoritme met meer honderden verschillende factoren om sites te rangschikken in de zoekresultaten.

Hoe hoger je op de pagina verschijnt, hoe meer je het meest relevante gezaghebbende resultaat bent in de ogen van Google. Hoewel het onmogelijk is om te weten hoe Google denkt, weten we veel van de factoren die Google gebruikt om de rangschikking van zoekmachines te bepalen. Google verandert regelmatig zijn algoritmen, maar hoe meer je kunt doen om gezien te worden als het beste paard van stal in de ogen van Google, hoe beter je website-ranking zal zijn.

Verlaag je bouncepercentage

Google houdt er niet van als mensen op je pagina klikken en dan snel weer vertrekken. Dit betekent dat je de gebruiker niet het beste antwoord biedt waar ze naar zochten. Als jouw bouncepercentage hoger is dan dat van een concurrent voor hetzelfde zoekwoord, dan is dit een redelijk goede indicatie dat je hoger in Google komen zal. Maar als je relevante content en waardevolle informatie hebt, blijven mensen langer. Als ze blijven en communiceren, herkent Google het en kan het je een boost geven. De klikfrequentie (CTR) en hoelang mensen op je site blijven, zijn goede indicatoren om te bepalen of jouw website waarde biedt aan zijn bezoekers.

Online marketing bureau inhuren?

Een online marketing bureau heeft de expertise in huis om je verder te helpen met een betere ranking in Google. Door hun techniek op het vlak van bijvoorbeeld linkbuilding, kan er door goede betrouwbare links een betere positie gehaald worden. Dit werpt de vruchten af voor je bedrijf.