Automatisering van marketing en verkoop in een online winkel

marketing automation 2 - marketingautomatisering

Automatisering van marketing en verkoop in een online winkel

Het valt niet te ontkennen dat marketingautomatisering een van de beste tools is die e-commerce bedrijfsvoering aanzienlijk kan helpen. Veel ondernemers vragen zich echter af of er een goed moment is om een dergelijk instrument in te voeren en of het echt de moeite waard is erin te investeren. Met marketingautomatisering kunt u namelijk niet alleen een breder scala aan klanten bereiken, maar ook de verkoop en dus de bedrijfsinkomsten verhogen.

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is, in een notendop, een proces waarmee u uw doelklant snel kunt bereiken via geautomatiseerde content die in een later stadium niet al te veel tussenkomst van uw marketingteam vereist. Als gevolg hiervan kunt u met de implementatie van dergelijke technologie in uw bedrijf:

  • het verzamelen van gegevens over gebruikers die de website van het bedrijf bezoeken en die potentiële klanten kunnen zijn,
  • het verzamelen van informatie over de doelgroep door gegevens over hun interesses te verzamelen (hier zijn vooral automatisch verstuurde gepersonaliseerde e-mails nuttig),
  • marketingactiviteiten af te stemmen op de gebruiker in kwestie en hem ertoe te kunnen aanzetten de site te betreden en het product te kopen.

Voor bedrijven en webwinkels die net op de markt komen en nog niet veel klanten hebben, is een marketing automatisering oplossing misschien nog niet zinvol. Naarmate het merk groeit en het aantal gebruikers toeneemt, wordt dergelijke technologie een onmisbare ondersteuning voor marketingactiviteiten. Sommige berichten kunnen automatisch worden verzonden, wat het proces van klantenwerving versnelt en het marketingteam in staat stelt zich op andere taken te concentreren. Het bedrijf bespaart zowel tijd als geld.

Marketingautomatisering in een online winkel

Tools op het gebied van geautomatiseerde marketing maken het mogelijk specifieke inhoud te selecteren voor verschillende groepen ontvangers. Het is dan gemakkelijker om inhoud af te stemmen op hun individuele behoeften en hen meer geneigd te maken geselecteerde producten te kopen. Bovendien kunnen de verzamelde gegevens worden gebruikt om geavanceerde analyses te maken, die nodig zijn om doeltreffende marketingstrategieën te creëren.

Een op deze wijze geprogrammeerd systeem maakt de segmentatie van de database mogelijk, samen met het beheer van e-mailberichten en meer. Marketingautomatisering heeft een directe impact op het contact met de klant en de schaalvergroting van het bedrijf. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het geen vorm van spam, d.w.z. willekeurige en frustrerende reclame voor de gebruiker.

Het gaat om een werkelijk doeltreffende vorm van marketing op basis van gepersonaliseerde inhoud, die voor een groot deel door het systeem zelf wordt beheerd. Er is hier geen plaats voor “kunstmatige boodschappen”. – De inhoud wordt namelijk verder voorbereid door een mens, die dankzij de verzamelde gegevens een effectievere nieuwsbrief of andere marketingcampagne kan opstellen.

Hoe is dit nuttig voor een online winkel?

Marketingautomatisering heeft een grote invloed op de ontwikkeling van een onlinewinkel. In de eerste plaats kunt u er verschillende strategieën mee testen – marketing automatisering tools optimaliseren marketingprocessen en maken analyses en vergelijkingen van de effecten van afzonderlijke campagnes. Daardoor is het gemakkelijker en sneller om degene te vinden die echt werkt. Dergelijke instrumenten volgen de gebruiker op de site en maken het mogelijk informatie te extraheren, bijvoorbeeld in welke fase van de aankoop zij besloten hebben de site af te sluiten.

Uiteindelijk heeft de onderneming de mogelijkheid om de meest doeltreffende acties te bepalen die winst opleveren. Het is gemakkelijk te zien welke e-mails worden geopend en welke niet – u kunt zien welke acties verkeer naar de site hebben gegenereerd.

Een echt probleem voor een online winkel zijn de zogenaamde verlaten mandjes. Marketingautomatisering maakt het mogelijk deze mandjes te recupereren op een schaal van een tiental procenten. Dit bestaat voornamelijk uit herinneringsmails en e-mails die aanzetten tot aankoop, bv. met een kortingscode. Na een bepaald aantal acties (positief of negatief afgerond) schakelt de campagne zichzelf uit in overeenstemming met de systeeminstellingen.

Smartwave Marketing Automation – https://smartwave.agency/