Wat is het verschil tussen manager en management?

Wat is het verschil tussen manager en management?

Wat is het verschil tussen manager en management?

Een manager en het management worden vaak in een adem genoemd, maar dat betekent niet dat het ook hetzelfde is. Wat is het verschil en waarin onderscheidt zich het management van de manager? En welke functies vallen onder het management? Je leest het hier.

De kijk van een manager en het management op het beleid

De manager staat als leidinggevende aan het hoofd van een organisatie. Hij is de persoon die uiteindelijk de beslissingen neemt, het beleid bepaalt en de algemene verantwoordelijkheid over alle aspecten binnen het bedrijf heeft. Een manager wordt vaak gezien als de persoon die er vooral voor de ontwikkeling van zijn eigen carrière is. Managers zijn over het algemeen ambitieus en hebben als doel succes te hebben. Dit kun je op twee manieren uitleggen. Een goede manager streeft namelijk niet alleen naar zijn eigen succes, maar zal uiteraard het bedrijfsbelang altijd voorop stellen.

Bij bedrijven vanaf tien werknemers, is de kans groot dat er meerdere afdelingen zijn. Hoe meer werknemers en hoe meer verschillende afdelingen, hoe meer verantwoordelijkheden en bestuurlijke taken er zijn. Dat is voor een persoon vaak niet te overzien, daarom werken grotere bedrijven met afdelingsverantwoordelijken. Deze afdelingshoofden maken gezamenlijk onderdeel uit van het managementteam of middle management.

Dit team vertegenwoordigt eigenlijk de medewerkers binnen de onderneming. De leden van het management zijn er bovendien verantwoordelijk voor dat de gemaakte afspraken uitgevoerd worden en moeten ervoor zorgen dat de visie van het bedrijf gerealiseerd wordt.

Verschillende functies binnen het middle management

Een middle manager kan eigenlijk voor iedere afdeling binnen je bedrijf werken. Dit gaat van de administratie en de productieafdeling tot de personeelsafdeling. In alle gevallen heeft de middle manager de taak om zijn eigen team aan te sturen op basis van de informatie die de manager geeft.

Aan de andere kant is het belangrijk dat je als middenmanagement ook duidelijk met de manager communiceert over de bevindingen van het team. Voor een deel kun je leren hoe je doelgericht moet communiceren. Dit is bijvoorbeeld onderdeel van een middle management opleiding. Het is echter wel belangrijk dat je voor deze functie over een paar eigenschappen beschikt:

  • Je moet overtuigingskracht hebben.
  • Het is belangrijk dat je hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden.
  • Je moet grenzen kunnen aangeven richting de manager en richting je team
  • Bij tegengestelde belangen en spanningen ben je de persoon die dit in goede banen leidt.
  • Je bent goed in onderhandelen.

Humanresourcesmanagement – de spil van de onderneming

Een opvallende functie binnen veel bedrijven is de functie van human resource manager (hrm). Op deze positie ben je verantwoordelijk voor alle zaken die met het personeel te maken hebben. Je stuurt het personeel echter niet aan, je zorgt er wel voor dat alles goed geregeld is voor het voltallige personeel.

Dat wil zeggen dat je nieuwe medewerkers werft en selecteert. Je regelt daarnaast alles op het gebied van personeelszaken, de personeelsplanning, de verzuim- en verlofregistratie en de salariszaken, waaronder declaraties. Om die reden ben je de spil van de organisatie.

Hoe word je hrm-medewerker?

Om hrm-medewerker te worden, volg je een hrm opleiding. Je kunt dit doen als je nog aan het begin van je carrière staat, maar het is ook mogelijk om je te laten omscholen of dit in de vorm van een vervolgopleiding te doen. Je kiest voor deze opleiding als je graag met mensen werkt, want er wordt regelmatig een beroep gedaan op je sociale vaardigheden. Dat betekent dat je goed kunt luisteren, duidelijk kunt communiceren en tactvol een boodschap kunt overbrengen. Omdat je met persoonlijke informatie werkt, zoals salarisgegevens, ben je je bovendien bewust van je ethische verantwoordelijkheid.

Ben je op zoek naar een baan waarin je zowel je zakelijke als sociale ambities tot uiting kunt laten komen, dan is een opleiding tot hrm-medewerker ongetwijfeld iets voor jou.