Hoe organiseer je een webinar?

webinar organiseren 1 - webinar

Hoe organiseer je een webinar?

Het is goed mogelijk dat je weleens de term ‘webinar’ voorbij hebt zien komen. Webinars zijn de afgelopen jaren namelijk een trend geworden. Wil je zelf een webinar organiseren, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste aan kunt pakken? Met de tips en tricks in dit artikel wordt het organiseren van een webinar voor jou een stuk makkelijker!

Wat is een webinar?

Een webinar is een overkoepelende term om een online evenement aan te duiden. De term bestaat uit de woorden ‘web-based’ en ‘seminar’. Meestal gaat het bij een webinar om een lezing, presentatie, workshop of masterclass die online plaatsvindt. Vaak gebeurt dit via een livestream. Webinars zijn doorgaans erg interactief en deelnemers van over de hele wereld hebben de mogelijkheid hebben om mee te doen.

Wie organiseren webinars?

Iedereen kan een webinar geven, of je nu een groot bedrijf bent of een MKB’er. Of misschien wil je als ZZP’er gewoon vanuit jouw eigen passie of expertise mensen iets leren. Een webinar is dan een toegankelijke manier om je kennis, energie en motivatie over te brengen op geïnteresseerden. Veelal worden webinars ingezet voor:

  • Marketingdoeleinden;
  • Het geven van trainingen;
  • Het vergroten van de communicatie.

Afhankelijk van je bedrijf kun je bepalen hoeveel deelnemers aan jouw webinar meedoen. Een platform als Microsoft Teams hanteert een limiet van 500 of 1000 deelnemers per webinar. Ook handig om te weten: een webinar duurt gemiddeld zo’n 30 tot 60 minuten. Het beste tijdstip om een webinar te geven is tien uur ’s ochtends, rond de lunchpauze of om vijf uur ’s middags.

Hoe maak je een webinar?

Om een webinar te maken heb je een computer en internetverbinding nodig. Vervolgens beslis je zelf hoe je een webinar invult. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van:

  • Slides;
  • Video’s;
  • Chats;
  • Peilingen of ook wel polls.

Omdat een webinar na de livestream nog terug te kijken is, is het handig als het goed te vinden is door zoekmachines. Een webinar dient dan ook SEO-geoptimaliseerd te zijn. Daarnaast is een webinar makkelijk te delen via socialmediakanalen.

Hoeveel kost het maken van een webinar?

Het maken van een webinar hoeft niet duur te zijn. Er zijn degelijke webinar tools verkrijgbaar die helemaal gratis zijn. Als je wel voor tools tegen betaling kiest, kost het je slechts enkele euro’s. Heb je budget beschikbaar en wil je het maken van een webinar het liefst direct professioneel aanpakken? Dan kun je een bedrijf inhuren die gespecialiseerd is in videoproducties en livestreams. Met een zoekopdracht als “videoproductie Amsterdam” krijg je genoeg opties. Zij beschikken over webinar software en regelen veel technische zaken voor je. Ze zorgen bovendien voor een professionele look en de vindbaarheid van de webinar.

De voordelen van een webinar

Heb je al zin gekregen om een webinar te organiseren? Hieronder hebben we nog enkele voordelen voor je op een rijtje gezet.

  • Een webinar kost minder tijd en geld dan een offline event organiseren.
  • Via een webinar bereik je veel mensen.
  • Webinars tegen betaling kunnen een inkomstenstroom worden.
  • Door het interactieve karakter krijg je snel waardevolle feedback van deelnemers.