Met deze 10 tips maak jij de perfecte bedrijfsfilm!

bedrijfsfilm maken tips - bedrijfsfilm

Met deze 10 tips maak jij de perfecte bedrijfsfilm!

Lights, Camera, Action! Het maken van een goede bedrijfsfilm kan veel voordelen hebben voor jou en je bedrijf. Maar hoe maak je zo’n bedrijfsfilm eigenlijk? Makkelijker gezegd dan gedaan ‘lights, camera, action’…

Dankzij de 10 tips die we in dit blog bespreken, creëer jij zelf een bedrijfsfilm die jouw doelgroep aanspreekt, potentiële klanten over de streep trekt en je als bedrijf goed op de kaart zet. Deze tips zullen je helpen om een onvergetelijke indruk achter te laten bij je publiek. Lees dus vooral verder!

1. Het belang van een sterke boodschap

Dat een sterke boodschap van groot belang is tijdens het maken van een bedrijfsfilm is vast niet nieuws. Stel jezelf daarom zeker de volgende vragen: ‘Wat moet kijkers opvallen aan mijn bedrijfsfilm en wat moeten ze onthouden?’. Als je deze vragen kunt beantwoorden en hier tijdens het maken van een bedrijfsfilm op in kunt spelen, weet je zeker dat jouw bedrijfsfilm van een sterke boodschap is voorzien!

2. Analyseer je doelgroep

Voordat je überhaupt begint met het maken van een bedrijfsfilm is het goed om na te gaan welke doelgroep je eigenlijk wilt triggeren. Net als tijdens het schrijven van een tekst, denk je bij het maken van een bedrijfsfilm ook aan de uiteindelijke persoon waarvoor het eindproduct bestemd is. Denk dus goed na over wie je precies wilt raken met je bedrijfsfilm en speel in op hun behoeften en interesses. 

3. Een goed script

Een goed script kan natuurlijk niet ontbreken aan een pakkende bedrijfsfilm. Als je een script gaat schrijven, raden we je aan om dit met meerdere mensen te doen. Door met meerdere meningen en met name verschillen in meningen te werken, weet je zeker dat je uiteindelijk een script creëert dat beter aansluit bij de totale doelgroep. Ga daarom eens met je team om tafel en luister vooral naar wat iedereen in te brengen heeft!

4. De juiste apparatuur

De plank volledig misslaan tijdens het maken van een bedrijfsfilm? Dat doe je vooral door te bezuinigen op de apparatuur die je gebruikt. Investeer vooral in hoogwaardige apparatuur en zorg voor een goede beeld- en geluidskwaliteit. De uiteindelijke kwaliteit van je bedrijfsfilm valt en staat met de kwaliteit van je apparatuur! 

5. Effectief gebruik van beeld en geluid

Beeld en geluid spelen een cruciale rol in het creëren van een pakkende bedrijfsfilm. Zorg er dus voor dat je goed op de hoogte bent van de rol en het gebruik van beeld en geluid in een bedrijfsfilm. Let er goed op dat de visuals die je gebruikt aansluiten bij de audio en andersom. Het kan een aanrader zijn om een professional op dit gebied in te huren voor het optimale effect van je bedrijfsfilm!

6. De kracht van storytelling

Wat is het uiteindelijke doel van een bedrijfsfilm? Tuurlijk: je verhaal vertellen! Zorg er dus voor dat je goed op de hoogte bent van verschillende storytellingtechnieken om de aandacht van je kijkers vast te houden en ze te kunnen vertellen wat ze willen horen. Het is op momenten als deze geen verkeerde zet om eens de hulp van AI in te schakelen!

7. Wat wil je klant?

We zien het maar al te vaak: een bedrijfsfilm die beter ‘een opsomming van het aanbod’ had kunnen heten. Hartstikke leuk natuurlijk om in je bedrijfsfilm te laten weten welke producten en diensten je allemaal aanbiedt, maar is dat nou echt wat de potentiële klant wil zien? Verplaats je goed in de persoon die je wilt triggeren met je bedrijfsfilm en vertel dus ook vooral wat deze persoon wil horen. Vermijd ellenlange, monotone stukken over al je diensten, maar vertel eens over wat klanten in het verleden precies aan de dienstverlening van je bedrijf gehad hebben!

8. Kort en bondig blijven

Dat de aandachtsspanne van mensen in de laatste jaren enorm is verslechterd, is vast niets nieuws. Het is daarom zaak dat je daar voldoende rekening mee houdt tijdens het maken van je bedrijfsfilm. Zorg ervoor dat je vanaf seconde 1 van de film meteen de aandacht trekt en deze vasthoudt. Blijf dus niet te lang bij één onderwerp hangen en maak ook eens gebruik van wat humor om de kijker te blijven prikkelen!

9. Call-to-action

Waar je ongetwijfeld wist dat een call-to-action niet kan ontbreken in een goede tekst, geldt dat eigenlijk idem dito voor een bedrijfsfilm. Zorg er dus voor dat de je bedrijfsfilm afsluit met een duidelijke boodschap: een die de kijker aanzet tot handelen!

10. Promotie en distributie

Is je bedrijfsfilm klaar? Dan wordt het tijd om deze te verspreiden. Maak in dit geval zeker gebruik van je huidige netwerk, maar ook van zaken als social media. Hoe meer mensen jij kunt bereiken met het verkondigen van het nieuws dat je een bedrijfsfilm hebt gemaakt of hebt laten maken, hoe meer resultaat jij gaat zien!

Conclusie

Zoals je ongetwijfeld uit het bovenstaande had opgemaakt, kost het maken van een goede bedrijfsfilm best veel tijd en energie. Het is zaak dat je goed blijft focussen op de bovenstaande punten en deze ook allemaal laat terugkomen in je bedrijfsfilm. Als je hulp nodig hebt met het maken van een bedrijfsfilm kan het handig zijn om eens contact op te nemen met een bedrijf als Wolf Online Marketing. Zo weet je zeker dat jouw bedrijfsfilm een succes gaat worden!